maandag 20 juni 2022

E-boek recensie: Laat me niet vallen - Isabelle Paz Soldan

Ik mocht mee doen met het reviewteam van Zomer&Keuning om dit e-book te lezen en recenseren van Isabelle Paz Soldan. Deze auteur is nieuw voor mij dus ik was heel erg benieuwd en ik houd heel erg van feelgood dus dit was echt iets voor mij. Kijken jullie mee naar mijn reecensie?

Synopsis:

‘Laat me niet vallen’ van Isabelle Paz Soldan is een heerlijk zomerse feelgood in het prachtige Milaan. In het studentenhuis van Femke in Milaan zijn twee zaken verboden: mannen en honden. Toch treft ze beide in het huis aan. Femke houdt zich graag aan de regels, maar tegen het straathondje Pasta kan ze geen nee zeggen. De knappe kerel die stiekem door het huis sluipt is een heel ander verhaal, die zet ze zonder pardon het huis uit. Ze vertrouwt hem voor geen meter. Als ze hem later op haar werk opnieuw tegen het lijf loopt, komt haar innerlijke karateka boven borrelen. Ze laat hem keihard vallen – maar dat had ze beter niet kunnen doen…

Laat me niet vallen gaat over de Nederlandse studente Femke die in Italië haar studie (architectuur) verder doet. Na een erge gebeurtenis in Nederland is ze blij om even weg te vluchten naar Italië en het even allemaal te vergeten wat er is gebeurd. Femke woont met een aantal andere meiden in een studentenhuis waar honden en mannen streng verboden zijn. Als ze op een geven moment vroeg in de ochtend wilt hardlopen schrikt ze van een man die in het huis staat in het donker. Ze denkt meteen dat het een inbreker is en loodst hem de deur uit. Deze 'inbreker' komt ze nog meerdere malen tegen en de ene keer laat Femke hem struikelen en de andere keer duwt ze hem het zwembad in! Dan komt ze te weten wie het is; de beroemde en meest begeerde vrijgezel; Mattia (tevens de broer van haar vriendin Julia. Oh jee.... Komt dit nog goed?

De hoofdpersonage is Femke en vanuit haar perspectief lees je het verhaal ook. Femke is heel goed en fijn uitgewerkt waardoor je je goed kan inleven in haar emoties. En haar emoties gaan diverse kanten op. De vriendinnen van Femke komen er ook in voor en regelmatig terug waardoor je ze ook beter leert kennen. De vriendinnen zijn heel verschillend en daarom zo leuk bij elkaar.

Het verhaal vond ik erg origineel. Het begon eerst met het straathondje Pasta (zo genoemd vanwege zijn vacht) en Pasta komt daarna nog regelmatig voor in het verhaal maar daar ligt de focus minder op als in het begin. Er zitten meerdere twisten in het verhaal die je niet verwacht maar ook wel wat voorspelbare stukjes want het is en blijft een feelgood.
Er zit ook wat diepgang in het verhaal mede door wat Femke met haar vader heeft meegemaakt en Mattia en Julia met hun ouders.
Er zitten diverse emoties in het verhaal, van jaloezie tot blijdschap tot verdriet.

De schrijfstijl is erg fijn, dit is mijn eerste kennismaking met deze auteur maar zeker niet de laatste. Het las erg vlot en ze heeft een erg gezellige en vrolijke schrijfstijl.