zondag 13 februari 2022

Boek recensie: Zwaluwdans - Jet Nijland

Ik las laatst het debuut boek van auteur Jet Nijland. Kijken jullie mee naar mijn recensie?

Sevilla, een kleurrijke stad, een dansende zwaluw en een verboden liefde… Als Elisa na bijna dertig jaar een mysterieuze brief krijgt van haar Spaanse vader, komt haar leven volledig op zijn kop te staan. Er staat in dat ze een huis in Sevilla erft. Ze laat haar saaie bestaan in Nederland achter zich en vertrekt naar de stad van palmbomen, paleizen en de flamencomuziek. Daar komt ze meer te weten over de onvoltooide liefdesgeschiedenis van Nando en Neva. Ze werden verliefd op elkaar tijdens de Spaanse Burgeroorlog, maar hun status en de politieke verdeeldheid maakten hun toekomst onmogelijk. Kan hun liefde de haat en de verdeeldheid alsnog overwinnen?


Het verhaal lees je in het perspectief van Elisa, Manuel , Nando en Neva.

Het verhaal speelt zich deels af in het verleden met Nando en Neva en in 1974 met Elisa en Manuel.
Elisa is opgegroeid in Spanje maar is vrij snel verhuisd naar Nederland met haar moeder omdat (naar zeggen van haar moeder, haar vader is vreemd gegaan).
Elisa wordt opgebeld door een notaris die een kistje met hierin een sleutel en een brief heeft van haar overleden vader. Hierin staat dat ze een huis in Sevilla erft.
Zodra Elisa in Spanje is ontmoet ze Manuel, die schijnt haar buurman te zijn.
Naarmate je verder leest kom je meer te weten over Nando en Neva in het verleden.
Elisa ontdekt in Sevilla meer over haar vader en dat hij heel bekend was.
Ze krijgt steeds een betere band met Manuel en vind haar weg in Sevilla.
Nando en Neva komen steeds dichter bij elkaar maar omdat ze uit 2 verschillende milieus komen is het in die tijd erg lastig.
Door de oorlog raken ze elkaar kwijt en lees je hoe Clara Nando ontmoet en dat Elisa wordt geboren.
De relatie tussen Elisa en Manuel neemt een verrassende wending.
Na een slechte tijd met Neva gaat ze terug naar Nando en even later wordt Manuel geboren.
In Sevilla komt Elisa meer te weten over haar verleden en ontmoet ze Neva. Ze voelt dat Sevilla haar thuis is.

De eerste bladzijde begint al pakkend. En je bent benieuwd wat er gaat komen. Het is wel elke keer schakelen van personage maar dit staat goed aangegeven bovenaan de bladzijde uit welk personage je nu leest en in welk jaartal.
Het plot was heel goed, ik sloot het boek dicht met een fijn blij gevoel, mooi boek dacht ik meteen. Het einde is wel wat voorspelbaar, eind goed al goed maar in het boek gebeuren meerdere dingen die niet voorspelbaar zijn dus dat is goed om de spanning erin te houden dat je verder wilt lezen.
De karakters zijn goed uitgewerkt, je leeft echt met ze mee. Je voelt hun blijdschap en hun verdriet.
De opbouw van het boek is goed, de vragen worden in het boek beantwoord.

Ook al zijn er hoofdstukken uit het verleden, het is modern geschreven en daar houd ik van. Ik heb wel eens met boeken dat het verleden me totaal niet aanspreekt maar met dit boek heb ik dat totaal niet.

Dit is het eerste boek van Jet Nijland, nou echt wat een top boek. Dat belooft wat voor de toekomst.
De cover spreekt mij ook heel erg aan, is prachtig vormgegeven en het boek leest heel fijn. Het formaat van het boek is wat groter dan de andere boeken in mijn kast maar dat vind ik eigenlijk wel fijn.

Ik vind dit boek echt een aanrader, prachtig diepgaand boek, je leeft helemaal mee met de personages en je wilt verder lezen omdat je wilt weten hoe het met ze is afgelopen. Ik sloot het boek met een blij gevoel, mooi boek zeg.



LinkWithin

Related Posts with Thumbnails