woensdag 9 februari 2022

Boek recensie: Het winkeltje in Cockleberry Bay - Nicola May

Zoals ik al eerder aangaf houd ik van boeken die over winkels gaan, omdat ik zelf ook een winkel heb, dit zit in de familie dus die boeken hebben zeker bij mij altijd een beetje een voorsprong.

Omslag tekst:

Het zit hoofdpersoon Rosa Larkin niet mee. Haar leven in Londen is een complete puinhoop. Als ze een vervallen winkel erft in een dorpje in Devon, denkt ze eerst aan verkopen. Het geld kan ze goed gebruiken om de boel op orde te krijgen. Helaas voor haar zit er een clausule bij de erfenis waarin bepaald is dat het winkeltje niet verkocht mag worden. Ze mag het alleen nalaten aan iemand die het verdient. Rosa besluit het een kans te geven en vertrekt met haar teckel Hot naar Devon. Ze zet alles op alles om het winkeltje in Cockleberry Bay tot een succes te maken. Maar ze kan het niet alleen. Gelukkig zijn er genoeg locals die haar een handje willen helpen... of tegenwerken.

Toen ik de omslag tekst las was ik heel erg benieuwd hoe Rosa het zou doen met haar winkeltje die ze geërfd had.

Rosa woont bij haar goede vriend Josh in en heeft niet echt geluk in haar leven betreft liefde en werk. Haar grote liefde is tenslotte haar teckel hondje genaamd Hot (die Rosa overigens heeft gestolen van een mevrouw die Hot niet goed behandelde).

Het verhaal gaat al vrij snel naar het moment dat Rosa hoort dat ze nu een eigenaresse is van een winkeltje in het plaatsje Cockleberry Bay. Rosa snapt hier niks van omdat ze niks van haar familie weet, ze is namelijk geadopteerd dus ze heeft geen idee wie haar de winkel heeft nagelaten. De notaris kon dat ook niet vertellen. Ze kreeg alleen een koffertje mee met hierin 3 enveloppen met in  1 eigendomsakte en andere belangrijke papieren en in de andere de sleutels met een kort briefje erbij en in de laatste enveloppe een geldbedrag en een brief met een voorwaarde dat Rosa het winkeltje nooit mag verkopen maar alleen mag schenken aan iemand die het verdient.

Op zich loopt het verhaal lekker door maar soms vind ik de schrijfstijl wel iets grof maar daar wen je aan in de loop van het boek. Het eerste deel is het boek wat vlakkig maar het tweede deel is een stuk beter en spannender en gebeuren er dingen waarvan je wilt weten hoe het zo is gegaan en afloopt. De dingen die in het boek gebeuren zoals met Queenie en Mary zijn niet voorspelbaar, ik had het niet gedacht. Dus er gebeuren leuke onverwachte dingen en dat heeft een boek ook wel nodig om je aandacht vast te houden.

Het grote deel van het verhaal gaat over hoe Rosa haar winkel opstart en de keuze wat ze gaat verkopen in de winkel. Ook de dorpsbewoners leer je beter kennen.

Door het hele boek heen ben je benieuwd hoe het afloopt met Rosa en haar hondje Hot en de geheimen die opspelen dus dat doet Nicola May zeker goed, je wilt doorlezen tot het einde. En nu ik het boek uit heb wil je ook graag de volgende delen lezen.

Ik sloot het boek dicht met een lach op mijn gezicht. Het is een mooi einde, (die was op zich wel voorspelbaar) maar je hebt wel alle antwoorden op je vragen die je in de loop van het boek het gekregen. Ik ben zeker heel benieuwd naar de volgende 3 delen.

Ik beoordeel het boek met 3/5 sterren. Dit omdat het in het begin met diepgang mist en de schrijfstijl best wel grof is. Het tweede deel wordt beter en met meer diepgang.