zaterdag 20 mei 2023

Boek recensie: Nu we hier toch zijn - Chantal van Gastel

Chantal van Gastel heb ik leren kennen door zwaar verliefd, wat een heerlijke serie is dat. Sindsdien is ze mijn auto buy en zo ook kwam haar nieuwste boek de dag van verschijning op mijn deurmat.

Synopsis:

Al tien jaar lang neemt Audrey elke dag dezelfde route naar haar werk. Zodra ze de rotonde naar het parkeerterrein nadert, verandert ze in Audrey van hr. Die Audrey is gemotiveerd en betrouwbaar, drinkt groene thee en maakt iedere dag to-dolijstjes. Maar eigenlijk staat ze op instorten.

Elke ochtend wordt het moeilijker om uit bed te komen; ze gebruikt de snoozefunctie steeds vaker. En telkens als ze de rotonde ziet verschijnen, stelt ze zich voor hoe het zou zijn om gewoon door te rijden en een ander leven te beginnen. Groots en meeslepend, zoals in haar lievelingsfilms. Maar in plaats daarvan doet ze wat er van haar verwacht wordt. En niemand die haar doorziet.

Tot ze op een maandagochtend Lynx ontmoet. Hij weet vanaf de steiger waarop hij staat te schilderen steeds haar aandacht te trekken en zijn ‘leven in het nu’-mentaliteit wakkert iets in haar aan. Voor één keer besluit Audrey te doen wat ze altijd al wilde. Ze belandt in Parijs. Alleen en zonder plan. Maar misschien is dat precies wat ze nodig heeft…

Nu we hier toch zijn gaat over Audrey. Audrey zit in een dagelijkse sleur wat betreft haar werk en ze wilt hier dol graag uit komen maar zelf vind ze dat erg lastig tot dat ze op een dag Lynx ontmoet. Audrey doet wat ze altijd al had willen doen, ze vertrekt naar Parijs , zonder plan maar dat is het beste wat ze ooit had kunnen doen.

Audrey, de hoofd personage is goed uitgewerkt. Je leert haar goed kennen in het begin. In het begin van het boek struggeld ze erg met elke ochtend hetzelfde ritueel. Je hebt Audrey en Audrey van hr. Op haar werk doet ze zich anders voor dan in privé sfeer. Lynx is een fijne personage, staat heel positief in het leven en doet wat hij wilt doen. De chemie tussen hun 2 is ook heerlijk.

Het verhaal vind ik heel origineel en door de goede twist erin (die ik niet had verwacht) maakt het verhaal heel verrassend. Het verhaal draagt een mooi thema uit, Audrey in de dagelijkse sleur en Lynx(wat er precies met Lynx is verklap ik niet). In het begin van het verhaal leest het lekker vlot en fijn maar als ze eenmaal in Parijs zijn vind ik dat er iets te veel info wordt gegeven over Parijs, films etc. Ik heb daar niet zo veel mee en kende het ook niet dus daardoor verloor ik een beetje mijn interesse. Maar de chemie tussen Audrey en Lynx is zo goed en als die twist eenmaal komt wauw dan kan je niet stoppen met lezen,

De schrijfstijl is zoals we gewend zijn van Chantal heel vlot en leest lekker door. De hoofdstukken worden wel steeds langer want ze gaan per dag en vooral in Parijs maakte ze veel mee op 1 dag. Ik lees graag van hoofdstuk tot hoofdstuk maar dat ging wat lastiger.

Het verhaal heeft mij weten te pakken, ik heb soms echt een traantje gelaten, bij de heftige twist en op het einde. Het is een boek met diverse emoties, van blijdschap tot verdriet.

Ook al verloor ik op een geven moment mijn aandacht het boek heeft het helemaal goed gemaakt met de twist en is een heerlijk verhaal wat 4 sterren verdient.